De nieuwe versie van Twinmotion is al beschikbaar als Preview. Wanneer de definitieve versie uitkomt is nog niet bekend. De preview kan wel al worden geïnstalleerd.
Stefan, onze 3D specialist, is enthousiast over de nieuwe mogelijkheden. Hij heeft er een aantal uitgelicht:
Allereerst heeft de Environment tab in Ambience een nieuwe indeling gekregen. Deze nieuwe indeling maakt het makkelijker om HDRI en dynamische (bewegende) luchten uit elkaar te houden.
Naast deze nieuwe indeling zijn er ook diverse nieuwe opties toegevoegd. Zo kun je nu een preset gebruiken of zelf een preset maken op basis van je eigen environment instellingen. De preset wordt lokaal opgeslagen zodat deze makkelijk hergebruikt kan worden in andere projecten. Ook zijn er Volumetric Clouds toegevoegd aan de Dynamic Sky. Dit zijn echte 3D wolken waarvan je de hoogte, dikte, dekking en nog veel meer kan instellen. Je kunt nog mooiere luchten maken als je dit combineert met de nieuwe opties voor Sky, met Turbidity (stof) en Atmospheric Density, en de nieuwe opties om de kleur (of kleurtemperatuur) van de zon aan te passen.
In de mistinstellingen (Exponential Height Fog) kan nu ook de hoogte en kleur worden ingesteld om nog meer controle te krijgen.
Een tweede grote verandering is de toevoeging van Configurations. Met dit nieuwe media type kun je knoppen toevoegen aan je output. Met deze knoppen kun je scene states kiezen, materialen wisselen, andere lichtinstellingen kiezen of deuren openen/sluiten. Je kunt dus eigenlijk een soort product configurator maken. Dit kan voor kleine producten, maar ook voor de visualisatie van een park waarbij gewisseld kan worden in de seizoenen. De mogelijkheden zijn hiermee nog veel groter geworden.
De derde grote verandering is de toevoeging van Modelling tools. Met deze nieuwe optie onderin de balk is er ruimte om de geïmporteerde modellen (en de Quixel en SketchFab modellen) aan te passen in Twinmotion. Wie weet wat er in de toekomst nog meer bij komt. Er is nu een mogelijkheid om de normals van vlakken aan te passen. Hiermee bepaal je de voorkant van een vlak. Soms komt een vlak verkeerd om binnen, dat kan hiermee snel worden opgelost.
Een andere optie is Mirror, waarmee de modellen worden gespiegeld en zelfs kunnen worden samengevoegd tot een nieuw geheel. Pas dit toe op terreinelementen uit de Megascans bibliotheek en het wordt mogelijk om grote terreinen nog meer variatie te geven.
Er zijn nog een aantal andere kleine verbeteringen, zoals:
- een projector licht: projecteer hiermee een afbeelding of animatie
- confettikanonnen: voor wanneer het tijd is voor een feestje
- virtual shadow maps: voor betere schaduwen bij het gebruik van Lumen
- Import tab: importeer nu meerdere bestanden tegelijk
- Auto LOD: maak automatisch LODs aan om objecten die verder weg staan eenvoudiger weer te geven
- Smooth camera motion: meer controle over de vloeiende bewegingen van de camera
- Camera Target: nog makkelijker om de camera ergens op te richten en de focus vast te houden
- Orbit camera: vooral handig bij productpresentaties
- Tire material: een materiaal speciaal voor autobanden
- Carpaint verbeteringen: extra opties voor Pearl Scale, Clearcoat roughness en imperfections.
En nog meer natuurlijk, voor een volledig overzicht: klik hier