MODO shorts | texture locator

Texture locator

In MODO kunnen textures, zowel de procedurele (en dat zijn er heel veel in MODO) en de gewone clips (afbeeldingen of animaties), worden gepositioneerd met behulp van een Texture Locator.

Een Texture Locator is voornamelijk een punt met een positie, rotatie, verschaling en projectie-type

tl01

Het projectie-type bepaalt hoe en vanuit welke richting de texture wordt geprojecteerd op het item of de polygonen waaraan het materiaal is toegekend waar deze texture in zit.

Een Planar Projection, projecteert altijd als een plat vlak in de X, Y of Z richting.

tl02

Een Cylindrical projection, projecteert vanuit een cilinder-vorm, een spherical projection vanuit een bol-vorm en een Cube-projection vanuit een Kubus-vorm.
De box-projection lijkt op de Cube-projectie, maar projecteert naar binnen vanaf 6 vlakken, waardoor er geen gespiegelde textures zullen zijn.
De solid-projection is bedoeld voor 3D procedural textures zoals de enhanced MODO textures.


De positie, rotatie en verschaling (size) van de texture locator worden gebruikt om de texture te plaatsen op het item.

tl03

Zodra er met afbeeldingen gewerkt wordt, wordt er vaak gewerkt vanuit een UV-map. Maar in het onderstaande voorbeeld voor een grasveld, is een Planar projection ook goed te gebruiken.
In de Projection parameters kan worden gekozen wat er met de afbeelding moet gebeuren. Wordt deze slechts 1 keer getoond (reset), herhaald (repeat), gespiegeld herhaald (mirror) of wordt alleen de laatste pixel van de afbeeldingrand herhaald (edge).

tl04

 

Omdat repeat soms niet gewenst is omdat het een herhalend patroon geeft, wat in een grasveld niet erg natuurlijk overkomt, is er een extra optie, de texture replicator.

tl05

Met de texture replicator, kunnen de vertices van de een item worden gebruikt als input. In bovenstaand voorbeeld is de plane diverse keren onderverdeeld. Als de Particle size groot genoeg wordt gemaakt, zodat de afbeeldingen elkaar gaan overlappen, dan kan met een random rotation en random size wat willekeurige variatie worden aangemaakt, waardoor de herhaling van de texture nauwelijks meer te zien is.

tl06

Mocht het niet mogelijk of wenselijk te zijn om extra vertices toe te voegen, dan kan er ook een Surface Generator worden toegevoegd aan het materiaal. Deze genereert particles op het oppervlak en zorgt voor een willelkeurige verspreiding waarbij de minimale onderlinge afstand is in te stellen.

 

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Breadcrumbs

Privacy- en Cookiebeleid