MODO - shorts | Surface Properties

In de blog MODO - shorts wordt regelmatig een klein stukje MODO toegelicht. Meer informatie over MODO? Neem dan contact met ons op.

 

Polygon types en Surface properties

De meeste 3D objecten worden opgebouwd uit polygonen (vlakken). Deze vlakken kunnen in MODO op drie manieren worden weergegeven: Face, Subdivs en Psubs of Catmull-Clark Subdivs.

Deze weergave kan per polygon, maar ook per selectie van polygonen of zelfs per item worden ingesteld. Je kan eenvoudig wisselen tussen Face en Subdivs met de Tab-toets.

sp01
afbeelding 1: Face (links) en Subdivs (rechts) weergave van een kubus

Met Shift+Tab kun je wisselen tussen Face en Psubs. Op het eerste gezicht is er weinig verschil te zien tussen gewone Subdivs en Psubs (Catmull-Clark), maar als we de Surface properties bekijken is er wel verschil.

sp02

Voor de subdivs weergave kan het aantal levels worden ingesteld. Level 0 zou overeenkomen met een Face weergave. Bij een Subdivs of Psubs weergave, worden de polygonen onderverdeeld gelijk aan het aantal levels. Één Polygon op subdivs level 1, bestaat eigenlijk uit vier vlakken en bij level 2 al uit zestien vlakken. De richting van deze vlakken wordt gemiddeld tussen de originele vlakken. Staat er bij een kubus één vlak naar boven gericht en één op zij, dan wordt bij subdivs level 2 deze hoek van 90 graden verspreid over vier vlakken. Door extra vlakken aan te maken in de originele kubus en door het verplaatsen van de edges van deze vlakken, kun je controle hebben over de afronding. (Zie afbeelding 3)

sp03
afbeelding 3: Face(links) en Psubs(rechts) weergave van een kubus met negen vlakken per zijde

De Subdiv en Psubs types zijn het beste te gebruiken in combinatie met de Edge Weight tool. Hiermee wordt bepaald voor hoeveel procent een edge als Face wordt weergegeven.

In onderstaande afbeelding 4 zie je van links naar rechts, Face, Subdiv en Psubs op een kubus waarbij de geselecteerde edges met de edge weight tool op 100% gezet zijn:

sp04

Er is duidelijk te zien dat dit in de Psubs versie beter gaat dan in de gewone subdivs.

Door vervolgens in de Surface properties de levels eventueel te verhogen kan de afronding vloeiender worden gemaakt.

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Breadcrumbs

Privacy- en Cookiebeleid