MODO shorts | Snapping

Box en Intersection snap

In MODO zitten snap-instellingen die apart ingesteld kunnen worden

voor het werken met items, met componenten (vertex/edge/polygon) of globaal (tijdens het maken van nieuwe meshes).

Deze keer extra aandacht voor Box-snapping en Intersection snapping.

Box-snapping

In item-mode is het erg handig om met deze manier van snap te werken. De box-snap-punten worden zichtbaar zodra deze is ingesteld en er een transform (bijvoorbeeld Move) wordt gestart.

snap01 01

In het bovenstaande voorbeeld is te zien dat zowel het start-item (rechtboven) als het item waar op gesnapt wordt, nieuwe snap-punten laten zien. Op elke hoek, in het midden van elk vlak en in het midden van het item zelf. Door een van deze punten op het start-item aan te klikken en te slepen naar een snap-punt op een ander item, worden deze automatisch op dezelfde plek gezet.

snap01 02

Uiteraard kan dit gecombineerd worden met alle andere snap-opties. Zo kan een van de box-snap-punten worden geplaatst op het midden van een edge als edge-center ook is aangezet in de snap opties.

snap01 03

 

Intersection-snap

De intersection-snap is een mooie optie die gebruikt kan worden bij het maken van nieuwe geometrie, maar ook tijdens het verplaatsen van bestaande meshes. Het maakt het mogelijk om een snap-punt te kiezen waar 2 meshes elkaar snijden. Vooral daar waar een edge door een polygon heen gaat.

snap01 04

In onderstaand voorbeeld is te zien dat deze techniek ingezet kan worden bij het werken met de Pen-tool. Zo kan met diverse basisvormen een onregelmatig vlak worden bepaald, welke daarna eenvoudig kan worden getekend met de Pen-tool.

snap01 05

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Breadcrumbs

Privacy- en Cookiebeleid