MODO - shorts | Shadertree: renderen

Shadertree - Renderen

 

De Shadertree in MODO wordt gebruikt voor het beheren van onder andere de materialen, lichten, renderinstellingen, renderoutput en speciale effecten
str 01

De boomstructuur wordt van onder naar boven verwerkt tijdens het renderen. In de properties rechtsonder worden de instellingen getoond van wat er in de Shadertree is geselecteerd. In dit artikel kijken we alleen naar de globale opties voor het renderen.

Door op 'Render'te klikken, krijg je de instellingen van de render-engines te zien: 
str 02

Hier kan ingesteld worden hoe groot (in pixels, inches of centimeters) er gerenderd wordt en welke frames, maar ook welke render-engine gebruikt moet worden (standaard, mpath of een externe render-engine).
Verder staan hier de instellingen voor de kwaliteit van de belichting, de materialen, displacement en antialiasing en caustics.

In de Shadertree kan ook een renderoutput geselecteerd worden, zoals bijvoorbeeld de final color output hieronder:
str 03

Standaard staan er een Final Color Output en een Alpha Output in de Shadertree. Deze zorgen tijdens het renderen voor de RGB-afbeelding en de Alpha-afbeelding. Er kunnen vele diverse soorten outputs worden toegevoegd door op de knop 'Add layer' te klikken en in het submenu in de renderoutputs de gewenste te selecteren. Nadat een nieuwe output is toegevoegd, kan deze worden aangeklikt om de instellingen vervolgens aan te passen.
str 04

Met de knop 'Add Layer' kan ook een groep toegevoegd worden. Een groep wordt gebruikt om alles in de groep alleen toe te passen op items of polygonen die geselecteerd worden door de groep. Zo kan een alpha-output in een groep gezet worden die slechts één object in de scene selecteert, waardoor er een extra alpha-output wordt gerenderd, van alleen dat object.
str 05

 
Uiteraard kan dit met alle renderoutputs gedaan worden. Waardoor het erg makkelijk is om een render te maken van een specifiek onderdeel uit de scene.

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Breadcrumbs

Privacy- en Cookiebeleid