MODO shorts | replicators

Replicators

Een replicator is een specifiek item voor MODO. Het werkt op basis van

2 inputs, een bron-item (point source) en een prototype.

rep02

De point source is een item waar de replicator de punten uit gebruikt om hier een soort kopiën van het prototype op te zetten.

In het onderstaande voorbeeld is een Sphere item gebruikt als point source. Hierdoor gebruikt de replicator alle punten (vertices) van het sphere-item.

rep03

Als prototype is ook een sphere gebruikt, maar dan verschaald naar 5%. Use prototype transform is aangevinkt, waardoor deze verschaling automatisch wordt meegenomen naar de replicated items.

De replicator plaatst nu een kleine sphere op elke vertex van de grote sphere. Deze replicated spheres renderen supersnel en gebruiken nauwelijks werkgeheugen. Voor het plaatsen van vele detail objecten is dit een hele handige techniek.

In het volgende voorbeeld is de kleine sphere vervangen door een kleine torus.

rep04

In dit voorbeeld is duidelijk te zien dat de replicator de prototypes netjes uitlijnt met het oppervlak van de point source (als deze aanwezig is).

Andere opties voor het uitlijnen zijn: point data (alleen de positie van de punten), use polygons (het midden van iedere polygon wordt gebruikt als punt), use particles (iedere particle wordt gebruikt als punt) en use polygons with connectivity (net als use polygons, maar daarnaast ook allemaal dezelfde richting in op het platte vlak).

Naast bestaande 3D vormen is het ook mogelijk om een verzameling particles te genereren en die in te stellen als point source.

rep05

In het bovenstaande voorbeeld is ook nog gespeeld met de opties voor random twist en scale in de replicator.

In het laatste voorbeeld zijn nog wat extra opties te zien. Zo kun je meerdere prototypes samenvoegen in een Group en deze koppelen in de replicator om ze vervolgens willekeurig te  laten plaatsen op de beschikbare vertices.

rep06

Ook is er gebruikt gemaakt van een Surface Particle Generator (surface generator) welke is toegevoegd aan het materiaal van het grondvlak. Deze genereert willekeurige particles op een materiaal, op basis van onder andere de onderlinge afstand.

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Breadcrumbs

Privacy- en Cookiebeleid