MODO - Shorts | Particle Modifier

MODO Particle Modifier

Deze week zou ik een blog plaatsen die helaas voorlopig nog niet gedeeld mag worden. Zodra dat wel mag, komt die alsnog online.

Daarom wat later toch nog een blog, deze keer over de Particle Modifier in MODO.

Er zijn tig dingen mogelijk met particles in MODO en voor vele daarvan moeten simulaties gedraaid worden, maar voor dit voorbeeld niet.

Om de Particle Modifier te kunnen laten zien, maak ik een veld met gras dat groter wordt, naarmate het verder van een punt verwijderd is. Maak hiervoor eerst een plane en schaal deze wat op.

pmod01 01

 

Open nu de Schematic View (in de MODO tab onderin in het voorbeeld), sleep het plane item in de schematic view en voeg daar een Surface Particle Generator toe. Als we in wireframe de scene bekijken, zien we dat er nu op de plane allemaal particles liggen. Hoeveel en hoe ze verspreid zijn, is in te stellen in de Surface Particle Generator.

pmod01 02

 

Vervolgens is er een item nodig dat we hierop gaan zetten, bijvoorbeeld wat grassprieten. Deze zijn te vinden in de assets in de categorie Organic.

Nadat deze toegevoegd is, zetten we het item op invisible door in de itemlist op het oog-icoon voor de item naam te klikken en daarna slepen we ook dit item in de Schematic View.

Nu voegen we nog een replicator toe en koppelen we de surface particle generator als particle source en het item als prototype aan de replicator. Het gevolg is een veld vol grassprieten.

pmod01 03

 

We kunnen nu bijvoorbeeld een object in het gras zetten, maar dan gaat het gras ook gewoon door het object heen. Dus voegen we in de Schematic View ook nog een Particle Modifier toe en een Radial Falloff. Vervolgens koppelen we de Radial Falloff aan de falloff optie van de Particle Modifier. Daarna koppelen we de Surface Particle Generator aan de Particle Modifier en deze laatste koppelen we weer aan de particle source optie van de replicator.

pmod01 04

 

Er lijkt weinig te veranderen. Dit komt omdat de Radial Falloff nu nog geen effect heeft. Het effect dat deze kan hebben, moet worden ingesteld in de Particle Modifier. Dus als we nu in de Particle Modifier de scale op 0% zetten en de Radial Falloff in het midden van ons object plaatsen en de Radial Falloff vervolgens groter of kleiner maken, zullen we het effect meteen kunnen zien.

pmod01 05

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Breadcrumbs

Privacy- en Cookiebeleid