MODO shorts | Lego loader

MODO shorts

Lego loader

Deze week leg ik in deze blog uit hoe Lego modellen in MODO worden geïmporteerd en hoe ze gerenderd kunnen worden.

Eigenlijk is dit vrij eenvoudig, hiervoor is een plugin nodig, deze kan gratis gedownload worden van deze locatie: https://www.battlefleet.net/fmtldr/

De plugin is gemaakt door Eric Soulvie. Naast de Lego loader heeft hij meer programmeerwerk voor MODO gedaan.

Na het downloaden, kan het .lpk bestand naar een MODO viewport worden gesleept en daar worden losgelaten. De installatie begint dan vanzelf.

Na installatie zijn nu ook nog de bibliotheken nodig met alle steentjes.

Op deze website kan dit gevonden worden: https://www.ldraw.org/help/getting-started.html

Kies hier het besturingssysteem uit en volg de stappen, bijvoorbeeld door de laatste versie van de steentjes-bibliotheek te downloaden (https://www.ldraw.org/parts/latest-parts.html) en deze te installeren.

Na installatie moet MODO nog worden ingesteld, om naar de mappen te kijken waar de steentjes zijn geïnstalleerd. Ga hiervoor naar het menu System à Preferences à LDraw I/O:

ll 01

In mijn installatie heb ik de officiële bibliotheek en ook de onofficiële geïnstalleerd. Deze laatste zijn vaak de blokjes die zeldzaam zijn of die nog gecontroleerd moeten worden op correctheid.


Nadat de paden goed staan, kan er een Lego model worden geïmporteerd:

ll 02

Nadat het model is ingeladen, ziet het er als volgt uit:

ll 03

Door de locators uit te zetten, wordt het model een stuk beter zichtbaar. Ze kunnen worden uitgezet door het kleine icoontje van een locator boven in de viewport aan te klikken:

ll 04

De materialen worden automatisch toegekend en het model is meteen te renderen.

ll 05

Uiteraard kan deze ook in een omgeving gezet worden, veel plezier!

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Breadcrumbs

Privacy- en Cookiebeleid