MODO shorts | Cloth simulatie

MODO shorts

Stof/kleding simulatie

Deze week een voorbeeld van hoe eenvoudig stof te animeren is in MODO.

Allereerst beginnen we met een basisvorm van iets dat stof zou kunnen zijn, bijvoorbeeld een gordijn uit de asset-bibliotheek van MODO.

cloth01 01

Vervolgens, is het voldoende om onder Dynamics, met het gordijn-item geselecteerd, te klikken op 'Soft Body'. Het item wordt hierdoor van een soort stof. Door in de tijdbalk op de simulatie knop te klikken, is te zien hoe het gordijn omlaag valt. Om te voorkomen dat het gordijn blijft vallen, heb ik een grondvlak geplaatst en terwijl deze geselecteerd was, onder Dynamics geklikt op  'Static'.

Een 'static' item wordt wel meegenomen in de simulatie, maar kan verder niet bewegen of vallen.

De simulatie (de linkerknop met de open pijl in de blauwe cirkel in de afbeelding hieronder) laat het gordijn nu vallen en als een hoopje op de grond terecht komen.

cloth01 02

Om dit gordijn nu niet te laten vallen, is er iets nodig dat het gordijn vasthoudt. Als het zo ontworpen was geweest dat er een tunnel aan de bovenrand zat, dan hadden we het gordijn over een roede kunnen plaatsen die bij Dynamics op Static was gezet.
Dit gordijn echter is eenvoudig van vorm. In dit geval kunnen we wat vertices aan de bovenrand selecteren en kiezen we bij Dynamics voor 'Make Anchors'.

De simulatie laat nu duidelijk zien hoe het gordijn een beetje gaat hangen.

cloth01 03

Uiteraard kan er nu van alles nog met het gordijn worden gedaan. We kunnen een wind of turbulence force toevoegen om het te laten bewegen, of zoals in onderstaand voorbeeld, we kunnen het gordijn zelf animeren. Door het gordijn-item wat keyframes te geven waardoor het van positie veranderd, zal de simulatie een duidelijk nieuw resultaat geven. Echter, deze keer moet er rekening gehouden worden met de animatie. Daarom gebruiken we de dichte simulatie knop.

cloth01 04

Zodra we nu andere items in het pad van het gordijn hangen en deze ook static of dynamic maken, zal het gordijn hierdoor beïnvloed worden. Een dynamic item kan zelfs bewogen worden door de interactie met het gordijn.

cloth01 05

De snelheid en vorm van de items die interactie met het soft-body item hebben, heeft invloed op de reactie van dit item. Ofwel, als een item snel geanimeerd wordt, heeft het een grotere impact op de simulatie.

cloth01 06

 

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Breadcrumbs

Privacy- en Cookiebeleid